1. Разкажи малко
за себе си. С какво се занимаваш? Kакво ти доставя удоволствие?
Привет, привет :) Много благодаря за поканата :) Радвам се,
че ще мога да споделя размисли и опит с вашите читатели :)
Казвам се Радост :) За себе си бих казала, че обичам да се усмихвам; да задавам
въпроси, с които да провокирам; да общувам с интересни и стойностни хора, от
които винаги мога да науча нещо ново. Може би не е случайност, че хората около
мен са точно такива :) Вярвам, че в основата на всичко стои личният пример. Той
може да повлияе на много хора да променят живота си и в двете посоки –
позитивно или точно обратното. Знам го от опит! Затова и в работата си не си
позволяваме компромиси с това, зад което заставаме и популяризираме.
Професионално, част съм от екипа на Media Start – агенция
за онлайн маркетинг. Да работиш в този бранш е истинско предизвикателство,
защото трябва да си непрекъснато „в час“ със случващото се, с новостите, с
тенденциите, с добрите примери, а нещата се променят с изключителна скорост.
Предизвикателство е също да откриеш какво харесват клиентите на твоите клиенти,
какво ги вълнува, за какво мечтаят, какво би ги накарало да „говорят“ за
марката, да купят.
А най-голямото предизвикателство е да „покажеш“ на пазара,
че има нови работещи начини за популяризиране (както видео маркетинга), които
са доказали своите резултати на Запад. Това неминуемо ще последва и в България.
Всички тези предизвикателства ми доставят удоволствие,
защото са свързани с генериране на много идеи, откривателство, динамика и
действие! Невероятно удоволствие е за мен и общуването с хора, посещението на
събития, нетуъркинга, които, за щастие, са неразделна част от работата ми :) И
не на последно място – прекрасно е, когато имаш възможността да съдействаш
повече хора да научат за даден продукт или услуга. Тогава те наистина могат да
внесат положителна промяна в живота на тези хора. Вдъхновяват ме стойностните
неща, признавам :)
2. Кой рекламен
метод използваш най-често? Получаваш ли възвращаемостта на инвестициите?
По-скоро ги използвам в „комплект“ :) Фактите сочат, че
преди да вземе финално решение за покупка, потребителят се запознава с бранда,
преминавайки през няколко маркетингови канала. Всеки от тях оказва различно
влияние на това решение. И, за да има възвращаемост на инвестициите, не е
достатъчно използването само на един рекламен метод (канал). Защото, както е
казано, „Една птичка пролет не прави“, или поне не е толкова лесно. Но, когато
се подберат подходящите канали, интегрират се, тогава се получава синергичен
ефект и резултатите са в пъти по-добри. Това сме установили.
Що се отнася до нашите клиенти, бизнесът на всеки клиент е
специфичен, изисква съобразяване с таргет групата, какво ще се комуникира, как
и къде. След яснота по тези въпроси определяме и какво би било най-ефективно и
резултатно за неговия бизнес. Затруднявам се да посоча рекламен метод, който
препоръчваме и прилагаме най-често при клиентите си. За клиенти, които искат
бързи резултати като повишаване на трафик към сайта и онлайн продажби, PPC рекламата
и нейните разновидности е резултатен метод с добра възвращаемост.
Не бих казала, че и за Media
Start има метод,
който използваме най-често. Но има комбинация от методи, които подчиняваме на
цялостна стратегия. Всеки от тях има своя принос за крайния резултат, съответно
и възвращаемостта. Най-общо бих казала, че инвестираме усилия в микс от видео
маркетинг чрез образователни видеа; маркетинг чрез съдържание – развиваме
усилено фирмения си блог и рубрики в авторитетни сайтове с полезно съдържание, self-branding на
хора от екипа с определена експертиза; присъствие и изграждане на имидж в
най-ефективните социални мрежи за нашия бизнес; електронен бюлетин и
обвързването му с видео, за да осъществим последваща комуникация и бъдем “top of mind”;
офлайн канали – присъствие на събития, изложения, нетуъркинг.
Всяко, само по себе си, не би дало същия резултат, особено
като имаме предвид и потребителското „пътешествие“, споменато по-горе. Това е! Ключът към успеха и добрата възвращаемост е
правилното обвързване на подходящите канали и подчиняването им на една обща
цел.
В резултат, клиенти се свързват с нас, защото са ни проучили
добре в онлайн пространството и са ни харесали; обаждат се за среща, защото са
чели нещо в бюлетина ни; свързват се лично с нас, защото следят профилите ни в
социалните мрежи; много хора ни познават от видеата; намират ги за полезни и ги
следят с интерес. Абонираните за нас потребители в YouTube също растат :)
3. Кои рекламни
методи ще станат тенденция през 2014 г. и ще се използват активно от
потребителите, според теб?
Отчитайки световните тенденции, считам че видео маркетингът
е сред методите с най-голям потенциал.
Интернет е залят от статистика за силата на този канал.
Виждаме неговата експанзия в САЩ, Западна Европа. Постепенно започна да
отключва и своя потенциал в България. Повечето от големите международни
компании имат YouTube канал с многобройни видеа и хиляди
последователи. Там качват не само рекламни, но и уеб видеа. Все повече лидери
на мнение, които са в сферата на услугите, създават свои видео блогове. Не
случайно 48 от 50-те най-добри онлайн търговци залагат на видеото като основен
инструмент. А от Cisco предвиждат
през 2016 г. онлайн видео трафикът да бъде 55% от целия потребителски трафик в
интернет.
Виждам го реално, защото видеото въздейства върху всички
сетива, може да те разсмее, разплаче, да те информира, вдъхнови, да повлияе на
решението за покупка. Дори самата аз отчитам за себе си, че предпочитам да
изгледам едно 2 минутно видео, отколкото да чета дълги статии. Последният път,
когато избирах подарък - домакински уред, разглеждах онлайн магазина на една от
големите фирми за техника. Бях толкова разочарована, казах си: „Ех, ако имаше
едно кратко видео, за да видя как се ползват всички приставки на този кухненски
робот, щях да реша още сега и да спестя време от излишно обикаляне и разглеждане.
Щеше да е толкова по-лесно!“ Сигурно не съм само аз:)...
Напоследък започва доста да се шуми около RTB методът.
Няколко агенции вече го прилагат. Темата е заложена и в на тазгодишните
събития-срещи на дигиталния бранш – IAB Форум и Webit. Интересно е, че още преди няколко месеца си писах с мой
контакт в LinkedIn - българин, който работи в Германия за една от водещите
технологични платформи за RTB. Той сподели с мен, че клиентите им имат страхотни резултати.
За България очакваме да видим какво ще се случи.
С големия ръст на притежатели на смартфони в България,
мобилните приложения и реклама е естествено да продължават да се развиват и
усъвършенстват.
4. Има ли реклама,
която да е привлякла вниманието ти наскоро?
О, да, но не по телевизията :D Сигурно, защото от няколко
години не гледам телевизия :)
Истината е, че в международен аспект има много интересни и
провокативни реклами. Мога да посоча няколко, които последно са привлекли
вниманието ми. Всички могат да те разчувстват:
Много добри видеа, които кореспондират с емоциите, не са
агресивно рекламни, увлекателни са и със замисъл :) Определено грабват
вниманието!
5. Мислиш ли, че
трябва да се въведе нова система за реклама на пазара, понеже, вече познатите
схеми не действат толкова много върху обикновените потребители, както преди?
Мисля,
че по-скоро следните две неща биха оказали ключово влияние върху резултатите:
1.
Промяна в подхода. Определено с напредването на технологиите се променят и
много аспекти от потребителското поведение – те проучват дадения продукт или
услуга през няколко места, преди да купят. Брандовете трябва все повече да
придобиват човешко лице, да бъдат полезни, да създават съпреживяване и да
помагат на потребителя да прави информирани и интелигентни избори. И, ако
дадена компания претендира да е лидер, трябва да бъде в крак с новостите, в
противен случай е „вън от
играта”.
2.
Потребителите да се третират като интелигентни същества. В рекламните послания
да липсва агресия, подвеждащи послания и пошлост, защото червената лампичка
веднага светва! Все пак целта не е да манипулираме хората, а това, което
наистина е добро, да го представим по атрактивен и адекватен начин. Тогава,
мисля, ще е много по-лесно изграждането на доверие в марката, което в
дългосрочен план би имало ключово влияние върху поведението на потребителите,
съответно и на оборотите.
6. Какъв съвет ще дадеш на хората, които искат
да следват твоя път, в същото време и на читателите на този блог?
Няма лек и пряк път, ако искаш да постигнеш нещо наистина
голямо и стойностно! Това показва моят личен опит! Съветът ми е, независимо
какъв път е избран, щом е взето решение, да се следва докрай! И то, без
компромиси със себе си и личните принципи, защото смисълът се губи,
удовлетворението - също! :)
Успех на всички! Още веднъж благодаря! :)
Няма коментари:
Публикуване на коментар